H GENZ ΨΑΧΝΕΙ ΣΤΟ ΒΙΝΥΛΙΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΖΗΣΕΙ ΠΟΤΕ ΣΤΟ SPOTIFY
- 17.03.25 10:01

Οι νέοι που γεννήθηκαν μετά το 2000 μετά δυσκολίας μπορούν να θυμηθούν έναν κόσμο που η διασύνδεση δεν ήταν δεδομένη. Πολλοί από αυτούς είχαν iPhone από το δημοτικό και έφτιαξαν λογαριασμό στα social media πριν πιουν τον πρώτο τους καφέ με φίλους χωρίς γονική επίβλεψη.
Απέναντι σε αυτή τη δεδομένη πολυτέλεια του «πάντα online», φαίνεται πως δημιουργείται τα τελευταία χρόνια μία αντίστροφη τάση, ιδίως μεταξύ νέων, που επιδιώκουν να αποσυνδεθούν για πρώτη φορά στη ζωή τους ή, έστω, να νιώσουν λιγότερο εκτεθειμένοι.
Στην Έκθεση Future of Wellness 2025, η επιστροφή στην αναλογική και ρετρό τεχνολογία αναδείχτηκε απρόσμενα, ως μία από τις κυρίαρχες τάσεις του 2025, με τη νέα μόδα να προτιμάται ιδίως από Gen Z και τους νεότερους Millennials που υιοθετούν τεχνολογίες του παρελθόντος όπως κινητά τηλέφωνα που έχουν προ πολλού αντικατασταθεί από τα smartphones.
Η Beth McGroarty, διευθύντρια ερευνών στο Global Wellness Institute, μιλώντας στο CNBC για το φαινόμενο δίνει μία ακόμα ενδιαφέρουσα διάσταση για την αίσθηση του πραγματικού: «Μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι είναι εκ φύσεως συνδεδεμένοι με την αίσθηση της αφής από τη βρεφική ηλικία (…) Πιστεύω ότι πρόκειται για μια αντίδραση ενάντια σε αυτόν τον άυλο, απρόσωπο και εφήμερο ψηφιακό κόσμο των οθονών, καθώς και για μια λαχτάρα προς φυσικά, απτά αντικείμενα και εργαλεία.»
Με τη μουσική, την επικοινωνία, την ψυχαγωγία και την εργασία να έχουν συγκεντρωθεί σε μία και μόνο συσκευή που κοιτάμε όλη μέρα, η McGroarty λέει ότι οι νέες γενιές επιθυμούν ολοένα και περισσότερο να αποσυνδεθούν από αυτή την παθητική θέση σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση, τη διασκέδαση, την προσωπική εμπειρία.
«Αν κοιτάξουμε τα στατιστικά της GenZ και πόσο χρόνο έχουν περάσει μπροστά από οθόνες, είναι ουσιαστικά μια ολόκληρη ζωή», λέει.
Σε αυτό το πλαίσιο, εταιρείες όπως η Kickback με έδρα τη Νέα Υόρκη, που εμπορεύεται προϊόντα τεχνολογίας προηγούμενων δεκαετιών και απευθύνεται σε καταναλωτές της γενιάς Z, βλέπουν τα έσοδά τους να εκτοξεύονται. Η εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη πουλά CD players και βινύλια, αναλογικές φωτογραφικές μηχανές και κασετόφωνα. «Έχουμε ιδιαίτερη επιτυχία με προϊόντα που είναι πραγματικά εξαιρετικά για να αποσυνδέεσαι», λέει ο επιχειρηματίας πίσω από την Kickback, ένας νέος καλλιτέχνης με το ψευδώνυμο London Glorfield. «Αυτό είναι το συναίσθημα που η γενιά μου δεν έζησε ποτέ πραγματικά», δήλωσε στο CNBC.
«Πιστεύω ότι η εμπειρία έχει σημασία για τον κόσμο», λέει ο Adam Fuerst, ιδρυτής της ιστοσελίδας πωλήσεων ρετρό τεχνολογίας Retrospekt που λειτουργεί από το 2015. Στο site του πουλά μετξύ άλλων Polaroid κάμερες, GameBoys και γραφομηχανές, με ετήσια έσοδα 8 εκατομμυρίων δολαρίων και πελάτες ηλικιών 13 έως 39 ετών.
«Υπάρχει κάτι τόσο ουσιαστικό και ιδιαίτερο στο να κατέχεις ένα φυσικό αντικείμενο, που δεν πιστεύω ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε έτοιμοι να το εγκαταλείψουμε», λέει. «Όσο περισσότερο απομακρυνόμαστε από αυτά τα πράγματα, τόσο πιο πολύτιμα γίνονται», καταλήγει.