ΜΕΤΩΠΙΚΗ NISSAN – HONDA ΜΕ «ΘΥΜΑ» ΤΗ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ
- 06.02.25 11:34

Στα «βράχια» οδηγούνται τα μεγαλεπήβολα σχέδια της Nissan και της Honda για την πολυαναμενόμενη συγχώνευσή τους, που θα διέσωζε τη Nissan από τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα και θα αναδείκνυε τον υπερ-όμιλο στην τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, πίσω από την Toyota και την Volkswagen.
Ο σκόπελος της διαφωνίας σοβαρός και μάλλον απροσπέλαστος, αφού στις διαπραγματεύσεις κατέστη σαφές πως η Honda επιθυμούσε να εντάξει της Nissan ως θυγατρική της, ενώ η Nissan επέμεινε πως μία τέτοια ανισορροπία, δεν ευθυγραμμίζεται με την αρχική συμφωνία, που προέβλεπε μια συγχώνευση επί ίσοις όροις. Οι εξελίξεις επηρεάζουν και τη Mitsubishi που ήδη συνεργαζόταν με τη Nissan και συμμετείχε στις συνομιλίες.
Το διοικητικό συμβούλιο της Nissan έδωσε το πράσινο φως για υπαναχώρηση από τις διαβουλεύσεις παρά την αβεβαιότητα που επικρατεί στην εταιρεία για την επόμενη ημέρα: Μέσα σε ένα εξάμηνο (Απρίλιος – Σεπτέμβριος) τα κέρδη της μειώθηκαν κατά 94% σε σχέση με το 2023, οδηγώντας σε μείωση παραγωγής κατά 20%, απολύσεις 9.000 εργαζομένων και αναθεώρηση της πρόβλεψης λειτουργικών κερδών κατά 70%. Αναλυτές προειδοποιούν εδώ και καιρό ότι η εταιρεία ίσως οδηγηθεί σε χρεοκοπία το 2026, λόγω των υψηλών χρεών της που θα κληθεί να αποπληρώσει εκείνη την χρονιά. Χωρίς εξωτερική στήριξη, μία διάσωση φαντάζει σχεδόν αδύνατη.
NISSAN ΚΑΙ HONDA ΟΝΕΙΡΕΥΟΝΤΑΙ ΜΑΖΙ ΤΟ ΝΟ3
Με τη Nissan να φλερτάρει με σενάρια χρεοκοπίας το 2026 και τη Honda να πασχίζει…
Επιπρόσθετα, τόσο η Nissan όσο και η Honda είναι αντιμέτωπες με το τεράστιο κόστος που απαιτούν τα τμήματα έρευνας και ανάπτυξης, καθώς και οι δύο εταιρείες προσπαθούν να μεταβούν από τα παραδοσιακά βενζινοκίνητα οχήματα σε παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και να συμμορφωθούν με τους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που επιβάλλονται σταδιακά σε διεθνή κλίμακα.
Η Nissan είχε σημειώσει μία σημαντική, για το μέγεθός της, επιτυχία με τις δικές της εκδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων, όπως το Nissan Leaf, επιτυχία την οποία κόμιζε στο τραπέζι των συζητήσεων για τη συγχώνευση, παρά τα οικονομικά της προβλήματα, καθώς τα έξοδα ανάπτυξης EV αποτελούσαν ένα ισχυρό κίνητρο για την Honda ήθελε να μετριάσει τις προοπτικές των εξόδων της σε αυτό το σκέλος.
Η διαρροή των πληροφοριών για επικείμενο «ναυάγιο», οδήγησε σε πτώση άνω του 4% στη μετοχή της Nissan στο χρηματιστήριο του Τόκιο, με αποτέλεσμα την προσωρινή διακοπή της διαπραγμάτευσης της μετοχής της. Αντίθετα, η μετοχή της Honda έκλεισε με άνοδο άνω του 8%.
Οι διαφορετικές αντιδράσεις της αγοράς δεν προκαλούν έκπληξη, αφού η Nissan δεν φαίνεται να ανακάμπτει από την κρίση που ξεκίνησε στους κόλπους της το 2018 με τη σύλληψη και απομάκρυνση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της, Κάρλος Γκοσν. Η Honda άλλωστε παραμένει μία θέση πάνω από τη Nissan στην παγκόσμια κατάταξη, στο Νο7, έχοντας πουλήσει το 2023 περίπου 4,18 εκάτ. αυτοκίνητα, έναντι 3,74 εκατ. που παρέδωσε στην ίδια περίοδο η Nissan.